רכבים בנויים לתפקד במזג אוויר מסוגים שונים. עם זאת, תנאי מזג אוויר כמו גשם ובעיקר מזג אוויר קיצוני, עלולים לגרום לתקלות ואפילו תאונות. נהגים מודעים לכך בעיקר בנהיגה, בעוד שתדלוק רכב רגיל נתפס כמצב בטוח ופשוט, שלגביו מזג האוויר לא משנה. מה גם, שמתדלקים לרוב באזור מוגן מגשם. אך כאשר מדובר ברכב חשמלי עולה באופן טבעי השאלה – האם אפשר להטעין רכב חשמלי בגשם? הרי "חשמל ומים לא הולכים טוב ביחד". אז האם הטענה בגשם תזיק לרכב? תגרום לכם להתחשמל?
האם אפשר להטעין רכב חשמלי בגשם?
התשובה הקצרה והחד משמעית לשאלה זו חיובית: אפשר להטעין בגשם, הרכב לא יינזק ואתם לא תתחשמלו. אבל שימו לב להסבר המפורט כאן בהמשך, מאחר שהעניין מעט יותר מורכב (אם כי לא יותר מדי).
הרכב החשמלי – ערוך לכך היטב ומזמן
רכבים חשמליים מתוכננים, נבנים ונבדקים, לעמידה מיטבית בתנאי גשם, כולל בהטענה. למעשה, כבר מלפני לא מעט שנים, עמידות כזו מקובלת כהיבט טכני סטנדרטי ברכבים חשמליים. כך שכדאי להיזהר בשימוש ברכב ולעשות ביטוח רכב חשמלי. אבל בהקשר הגשם לפחות, אין מה לדאוג
ציוד הטעינה – מוגן בהתאם לרמת ה-IP
לשם עמידות בגשם, יש להשתמש בעמדות טעינה ובכבלים שנועדו לשימוש בחוץ. מוצרים כאלה, ייכללו אמצעים שונים שנועדו להגן מרטיבות, כגון מכסה לשקע הטעינה (בדומה למכסה שקע הטעינה ברכב).
כעת, ייתכן שאתם חושבים על ה“כבל סבתא" (מטען נייד) שלכם ומתלבטים – האם גם הוא בטוח לשימוש בגשם? מטענים כאלה נועדו כעקרון להטענה משקע ביתי ואלה שקעים שלא חשופים לגשם. אבל (וזו נקודה חשובה ביותר) לא כדאי להסתמך בנושא בטיחותי כזה על הערכות והשערות! במקום זאת, מוטב לקחת החלטות באופן וודאי, בעזרת סימון העמידות התקני. למה הכוונה?
מבחינת תקנים, עמידות ציוד ההטענה מתוארת ומוגדרת במדויק באמצעות מה שנקרא Ingress Protection. פירוש המילה "אינגרס" אגב, הוא "כניסה" או בהקשר הנוכחי "חדירה”. "קוד IP” הוא סטנדרט כללי בתחום מוצרי האלקטרוניקה, אשר מתייחס לעמידות המוצר בפני חדירת אבק וגם מים. הקוד מתאר את העמידות בשתי ספרות. הספרה השמאלית מציינת אחת מ-6 דרגות אפשריות של עמידות בפני אבק. הספרה הימנית מציינת אחת מ-9 דרגות עמידות בפני מים.
מספר | ספרה ימנית – עמידות בפני נוזלים | ספרה שמאלית – עמידות בפני מוצקים |
1 | הגנה מטפטוף מים מלמעלה, בקצב של כ-1 מ"מ גשם בדקה. | הגנה מחדירת אובייקטים בגודל עד 50 מילימטר. |
2 | הגנה מטפטוף מים מלמעלה, גם בהטיית המוצר 15 מעלות, עד קצב של 3 מ"מ גשם בדקה. | הגנה מחדירת אובייקטים עד 12.5 מ"מ. |
3 | עמידות בריסוס מים, כשהאובייקט בזווית של עד 60 מעלות. | הגנה מאובייקטים עד 2.5 מ"מ. |
4 | עמידות בשפיכת מים מכל כיוון. | הגנה מאובייקטים עד 1 מ"מ. |
5 | עמידות בסילון מים מכל כיוון. | הגנה קלה מאבק. |
6 | עמידות בסילון מים עז (100 ליטר לדקה, בלחץ 15psi וממרחק של 3 מטר). ישנו גם תקן משנה מחמיר יותר בשם 6k. | הגנה מלאה מאבק. |
7 | עמידות בטבילה מלאה במים ל-30 דקות. | – |
8 | עמידות בטבילה מלאה וקבועה במים (בתנאים שהיצרן הגדיר). | – |
9 | עמידות בסילוני מים עזים במיוחד וחמים. | – |
כלומר, אם ציוד טעינה מסומן למשל עם “IP65“, פירוש הדבר שיש לו עמידות אבק ברמה 6 (עמידות מלאה) ועמידות למים ברמה 5 (עמיד בחשיפה לסילוני מים מכל כיוון).
אגב, X משמעו "לא ידוע" וערך של 0 פירושו ש"אין הגנה". כמובן, שני אלה לא רלבנטיים לציוד איכותי לטעינת רכבים חשמליים, בגשם או בכלל.
באיזו רמת הגנה לבחור בכדי להטעין רכב חשמלי בגשם?
התשובה לשאלה זו תלויה בעיקר בשאלות היכן תתבצע הטעינה? ומה יהיו תנאי מזג האוויר הקיצוניים ביותר?
מבחינת רמת ההגנה מנוזלים (כולל גשם), מומלץ לבחור לפחות ברמה 4 (עמידות בשפיכת מים מכל כיוון).
להטעין רכב חשמלי בגשם – מה לא לנסות בבית!
ניתן לראות ביוטיוב הדגמות שונות של מידת הבטיחות של טעינת רכב חשמלי בגשם. זאת, כולל הדגמות מעניינות וקיצוניות למדי כמו טבילת ראש כבל הטעינה בדלי מים ולאחר מכן טעינה כאילו כלום לא קרה. סרטונים אלה ממחישים עד כמה זה בטוח. אך אנו ממליצים בצורה חד משמעית: אל תנסו את זה בבית! זה ממש לא שווה את הסיכון! כן, ההגנות השונות עובדות היטב כשהכל תקין. אך מה אם משהו במערכת אצלכם קצת לא תקין ולא ידעתם? הדגמות מסוג זה, הן בהחלט לא הדרך המומלצת לבדוק מערכת חשמלית!
לסיכום
הסבר זה ניתן לתמצת באופן מעשי עבור נהגים כך ובפשטות:
בהחלט אפשר להטעין רכב חשמלי בגשם, כל עוד משתמשים בציוד הטענה תקין, אשר מתאים לשימוש בחוץ.