האם רכב חשמלי מגיע עם עמדת טעינה?

רכב חשמלי מגיע לבעליו החדשים עם עמדת טעינה ניידת (Level 1). עמדה זו יכולה לשרת את בעליו לצורך טעינת הסוללה בכל מקום אליו הם נוסעים. זו אחת מבין שלוש האופציות העומדות לרשותו לצורך טעינת הרכב. אך כפי שנוכל לראות במאמר, זו האופציה הכי פחות יעילה ונוחה מבין השלוש. 

עמדת טעינה לרכב חשמלי היא חיונית על מנת שיהיה ניתן להשתמש בו באופן סדיר ועקבי. לכן חשוב להקפיד שהרכב ייהנה מעמדת טעינה זמינה ואפקטיבית ככל שניתן. 

עמדות טעינה – אילו פתרונות עומדים לרשות בעלי רכב חשמלי?

אילו 3 האפשריות העומדות בפני בעלי רכב חשמלי:

עמדת טעינה ניידת

פתרון ראשון היא עמדת טעינה ניידת אותה הוא מקבל בעת רכישת הרכב. עמדה זו כוללת כבלים ומתאמים המאפשרים להטעין את הרכב בחיבור חד פאזי שלא עולה על 16 אמפר או תלת פאזי שלא עולה על 32 אמפר. העמדה כוללת כבל שניתן בין הרכב לשקע חשמל רגיל, כזה שאפשר למצוא בכל בית, עסק או כל מבנה אחר. 

לכאורה עמדה ניידת יכולה להיות פתרון אופטימאלי, מאחר והיא מונעת את הצורך לחפש ולהשתמש בעמדת טעינה מקובעת. ניתן להשתמש בה בכל מקום וכך אפשר להיות בטוחים שהסוללה של הרכב תהיה מוטענת, בכל מקום אליו מגיעים, בכל זמן ובכל סיטואציה. 

אך באופן מעשי זה פתרון מאוד לא משתלם ומומלץ לא להסתמך עליו כל הזמן. טעינה באמצעות עמדה ניידת היא מאוד איטית. זו טעינה Level 1, הרמה הנמוכה ביותר ברמות הטעינה. טעינה בעמדה ניידת יכולה להימשך 15 שעות ואפילו מעבר לכך. 

טעינה בעמדה ניידת עלולה להיות גם מסוכנת בגלל אופי האמצעים בהם משתמשים ובגלל החשש שמערכת החשמל במקום לא תוכל לעמוד בעומס שהטעינה עלולה לייצר. 

מתי כן נכון להשתמש בעמדת טעינה ניידת?

עמדת טעינה ניידת יכולה להשתלם במקרים הבאים: 

  • אם נוסעים אל אזור שאין בו בכלל עמדות טעינה ואין אופציה אחרת
  • במידה ואין כוונה להשתמש ברכב מספר ימים אז אין בעיה שזמן הטעינה יהיה ממושך. 
  • בהנחה ומדובר בפתרון לטעינה חלקית, במטרה שהסוללה תהיה מספיק מלאה בשביל שיהיה ניתן להגיע עם הרכב אל עמדת טעינה ביתית Level 2. 

עמדת טעינה ביתית

עמדת טעינה ביתית, קבועה, מבוססת על זרם AC המוכרת גם בתור Level 2, היא העמדה החשובה והטובה ביותר עבור רכבים חשמליים. 

עמדת טעינה ביתית ניתנת להתקנה בחצר, בחניון ובכל מקום בו יש מתאפשרת גישה נוחה וזמינה לרכב. ניתן להתקין אותה בחנייה של בית פרטי, בניינים משותפים, בתי עסק ומקומות אחרים.

כמה עולה להתקין עמדת טעינה ביתית ומה צריך לבדוק לשם כך?

העלויות של הקמת עמדת טעינה ביתית משתנות נקבעות על פי סוג העמדה, מיקום ההקמה והמורכבות שלה. מחיר ההקמה ינוע בין 2000 ל-4500 שקל (תלוי במיקום העמדה, המרחק בינה לבין ארון החשמל ומורכבות העבודה). מחיר עמדת טעינה ביתית ינוע בין 2500 ל-4000 שקל (תלוי בסוג העמדה).  

על מנת להתקין עמדת טעינה ביתית בצורה נכונה יש לוודא שהיא קרובה למקור חשמל על מנת לחסוך עלויות התקנה, כבל ההטענה מגיע בצורה נוחה מהרכב אל העמדה והעמדה צריכה להיות ממוקמת בצורה בטוחה ויבש בשביל למנוע סכנות חשמליות. 

מדוע משתלם להתקין עמדת טעינה ביתית?

עמדת טעינה ביתית מאפשרת להטעין את הרכב בכל שעה, מתי שרוצים. זאת בזמן טעינה שנמשך בין 4 ל-8 שעות. משך זמן הטעינה תלוי במצב וגודל הסוללה וסוג הרכב.

עמדת טעינה ביתית היא חיונית עבור בעלי רכב חשמלי מ-4 סיבות:

  • העמדה מאפשרת להטעין את הרכב באופן קבוע, מיידי, זמין ונגיש. 
  • היא מייצרת תהליך טעינה (איטי) שאיננו פוגע בסוללה, לא מסכן אותה ולא גורם לה נזק. 
  • מבין שלושת האופציות האפשריות לטעינה, זו האופציה הטובה ביותר, הן מבחינת זמן והן מבחינת איכות הטעינה.

שתי נקודות חשובות שיש לדעת בהקשר לעמדות טעינה AC

נקודה ראשונה:

יצרניות רכב חשמלי אינן מספקות עמדות טעינה AC ללקוחות שלהן. הם צריכים לדאוג לכך בעצמם אחרי רכישת הרכב. עליהם להתקין עמדה מותאמת לסוג הרכב ולהטעין את הסוללה שלו בהתאם להוראות היצרן. 

נקודה שנייה: 

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית מתבצעת על ידי חשמלאי מוסמך בהליך שנמשך בין 3 ל-5 שעות, תלוי במצב התשתיות במקום, מורכבות העבודה ואילו פעולות נדרש מהחשמלאי לבצע בשביל להשלים את ההתקנה במלואה. 

עוד לפני שהוא מתחיל בתהליך ההתקנה, יהיה נכון לבדוק את הספק החשמל במבנה ואיזה סוג עמדה ניתן להתקין בשביל שיהיה לבצע טעינה מבלי לגרום נזק לתשתית החשמל במקום. חשוב לבדוק מה דרישות הטעינה של הרכב, בשביל לבחור עבורו עמדה מתאימה.  

תחילה הוא יתקין מפסק מיוחד בלוח החשמל, משם ימשוך קו שיאפשר להקים את העמדה במקום המיועד לה. בנוסף הוא יתקין מפסק הגנה שאמור להפסיק את אספקת החשמל במידת הצורך. 

חשוב לזכור, טעינת רכב חשמלי מהווה "תוספת" של מוצר חשמלי על המערכת. כלומר, על כל המכשירים והמוצרים החשמליים שעובדים בבית, מוסיפים כעת מוצר נוסף. על מנת שהמערכת תוכל לעמוד בכך, צריך לוודא שהיא מסוגלת לכך ולבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת לא לגרום נזק למערכת החשמל במבנה.

עמדת טעינה ציבורית DC

עמדה טעינה עם זרם DC, היא עמדת טעינה ציבורית המאפשרת טעינה מהירה. עמדות  אלו ממוקמות בתחנות דלק, חניונים ובמקומות אחרים במרחב הציבורי. עמדות אלו מאפשרות לבעלי רכב חשמלי להטעין את הרכב שלהם בתשלום. 

להבדיל מעמדת טעינה ביתית, עמדה זו מאפשרת להטעין את הרכב תוך זמן קצר מאוד. בעמדה זו ניתן להטעין 80% מהסוללה תוך חצי שעה. 

יתרונות/חסרונות של טעינה DC

היתרון בעמדת DC הוא שניתן להטעין את הסוללה במהרה מבלי שצריך לחכות זמן רב עד שהסוללה תתמלא. 

החיסרון הוא, שטעינה מהירה עלולה לגרום נזק מתמשך לסוללה. לכן ההמלצה היא לא להשתמש באופן קבוע ועקבי בטעינה מהירה אלא לעשות זאת רק כשאין ברירה. 

מתי כן נכון להשתמש בעמדת טעינה DC?

  • כשהסוללה עומדת להיגמר. 
  • כשיש חשש שהסוללה לא תספיק לכל הנסיעה. 
  • ניתן להטעין חלק מהסוללה, עד שמגיעים הביתה ואז משלימים את הטעינה בעמדה איטית. 

סיכום 

כאמור, כל מי שרוכש רכב חשמלי מקבל לרשותו בעת קבלת הרכב עמדת טעינה ניידת. אך כפי שהצגנו במאמר, זמן הטעינה בעמדה זו ארוך מאוד ולא משתלם להשתמש בעמדה זו באופן קבוע. 

הפתרון הטוב ביותר העומד לרשות בעלי רכב חשמלי, התקנת עמדת טעינה ביתית עם זרם AC. כך הם יכולים ליהנות מאפשרות להטעין את הרכב באופן קבוע,  זמין ונגיש, בעמדה יעילה ונוחה. זאת מבלי להמתין זמן רב לזמן טעינה כפי שיידרש מהם בעת שימוש בעמדת טעינה ניידת ומבלי לפגוע באיכות הסוללה ולגרום לה נזק, כפי שעלול לקרות בעת שימוש רב בעמדת טעינה מהירה מבוססת זרם DC. 

כותב המאמר

קרא עוד

מנכ"ל ומייסד ישראוולט – יזם, איש של אנשים ומאמין גדול באנרגיה ירוקה ובפתרונות טעינה אמינים, איכותיים ובטוחים.

צריכים עמדת טעינה לרכב? השאירו פרטים!

מאמרים שעושיים לעניין אותך

צרו קשר והתחברו
לעתיד החשמלי

דברו איתנו *2604

צרו קשר והתחברו לעתיד החשמלי

צוות ישראוולט כאן לכל שאלה, ייעוץ או תמיכה. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דברו איתנו: *2604

צריכים עמדת טעינה?
השאירו פרטים!