יש לא מעט בלבול בשוק הישראלי, בכל הנוגע לסוגים שונים של חיבורים לעמדות טעינה לרכבים חשמליים. בצדק! אך בעלי רכבים חשמליים חייבים להכיר את הנושא ולדעת לבחור בחיבורים המתאימים. כולל בבחירת עמדת טעינה עם חיבור שמתאים לרכב.
סוגי חיבורים לעמדות טעינה בישראל – למה זה מסובך?
לפני שנקל עליכם בכך שנעשה סדר בנושא המורכב הזה, הרשו לנו לסבך אתכם קצת, עם המחשה של כמה מהיבטי המורכבות:
- יש הבדל בין חיבורים עבור טעינה מהירה (DC) לחיבורים עבור טעינה איטית יותר (AC. שמכונה בדרך כלל טעינה במהירות "רגילה").
- בישראל נפוצים שני סוגי חיבורים מסוג AC, אך בעולם יש למעשה כ-18 סוגים (אם כי רובם לא בשימוש נרחב).
- באזורים שונים בעולם מקובלים (יותר או פחות) סוגי חיבורים שונים.
- ההבדלים בין הסוגים אינם שוליים אלא הם הבדלים בפרמטרים טכניים משמעותיים.
- יש גם הבדל בין עמדות טעינה ביתיות לציבוריות והדבר מתבטא בסוגי החיבורים.
- ניתן לחבר רכב חשמלי גם לשקע חשמל ביתי רגיל. אם כי הדבר דורש סוג כבל מיוחד והוא ממילא לא מומלץ לטעינה מתמשכת.
תאימות חיבורי טעינה לרכבים בישראל הוא נושא דינמי, שמשתנה עם השנים. מה המצב מבחינה זו, נכון לתחילת 2025?
חיבורי AC הנפוצים בישראל לטעינה רגילה
- חיבור Type 2 – התקן האירופאי Type 2 בישראל מקובל במיוחד, בעיקר ברכבים אירופאיים ולכן אנו מתחילים ממנו. הוא מיועד לטעינה איטית עד מהירה. אגב, חיבור זה נקרא גם Mennekes, אך זהו מונח שכמעט ולא משתמשים בו.
- חיבור Type 1 – זמין ברכבים מיובאים מסוימים. זהו סוג חיבור ישן יחסית שמאפשר טעינה איטית (AC). חיבור Type 1 כבר לא נפוץ במיוחד (בארץ ובעולם).
חיבורי טעינה מהירה DC בישראל
- CCS או Combined Charging System – סוג חיבור שמיועד לטעינה איטית עד מהירה מאוד. נפוץ ברכבים חשמליים מתוצרת אירופה וצפון אמריקה. רוב הרכבים החשמליים החדשים בארץ תומכים בו.
- CHAdeMO – סוג חיבור לטעינה מהירה מאוד (DC). זמין בעיקר ברכבים יפניים ויוצא בהדרגה מהשוק.
לפניכם טבלת השוואה בין סוגי החיבורים הזמינים בישראל:
Type 1 | Type 2 | CCS | CHAdeMO | |
מהירות טעינה | טעינת AC איטית בלבד | טעינת AC איטית עד מהירה | טעינת DC מהירה | טעינת DC מהירה |
תאימות לרכבים הנמכרים בישראל | נמוכה | גבוהה | גבוהה | בעיקר לרכבים יפניים |
זמינות בתחנות ציבוריות בארץ | נמוכה | גבוהה | גבוהה | בינונית |
איזה חיבור טעינה מתאים לרכב שלי בישראל?
ראשית, בבחירת רכבים תוכלו למצוא מידע טכני כזה באתר היצרן. אחרי רכישת הרכב, המידע יהיה זמין עבורכם גם במדריך המשתמש. בהגעה לעמדת טעינה, תוכלו לרוב לראות סימון של סוג החיבור בשקע החיבור עצמו ולראות סימונים תואמים לכך בעמדת הטעינה.
רכבים חשמליים יכולים להיות תואמים ליותר מסוג חיבור אחד. לשם ההמחשה – דגמי יונדאי איוניק הפופולרית תואמים לרוב לחיבורי Type 2 לשם טעינה רגילה (AC) וגם לחיבורי CCS עבור טעינה מהירה (DC).
במידת הצורך, ניתן להשיג גם מתאם טעינה לרכב חשמלי בארץ, אשר יספק לכם פתרון במצבים של חוסר תאימות.
חיבורי טעינה לרכב חשמלי בישראל – מבט לעתיד
ריבוי סוגי החיבורים ומורכבות הנושא עשויים להפריע גם למי שמתלבטים לגבי רכישת רכב חשמלי. אך נוכל להרגיע אתכם – זהו מצב רגיל למדי, שאופייני בטכנולוגיות מתפתחות ושילובן במוצרים מסחריים. ריבוי סוגי החיבורים מעיד דווקא על היוזמות המסחריות הרבות בתחום זה, שמכניסות לשוק במהירות מוצרים מתקדמים ומתחרים. ישנו מאמץ מתמשך של מחקר ופיתוח, אשר משפר את החיבורים הקיימים. במקביל, סוגי הטכנולוגיות השונות מתחרים זה בזה מול הלקוחות, אשר לבסוף מעדיפים מוצר כזה או אחר. כך קורה בהדרגה, שסוגי החיבורים מצטמצמים. כמה סוגי חיבורים יש למכשירי חשמל ביתיים? כיום, בכל מדינה, החיבור "לקיר" הוא לרוב רק מסוג אחד. סביר שנראה צמצום דומה גם בסוגי חיבורי הטעינה לרכב חשמלי.
בישראל ישנה השקעה שיטתית בקידום הנושא, עם תכניות להרחבת היקף עמדות הטעינה הציבוריות שזמינות. וכמובן – יש גם את האלטרנטיבה המומלצת, של התקנת עמדת טעינה ביתית.
אז מה בתמצית, הכיוון שאליו הולכים? מה שרואים בשטח וכנראה גם יימשך, אלה מגמות של חיבורים מהירים יותר, צמצום מגוון סוגי החיבורים (ככל שהשוק יתמקד בסוגים מועדפים) והתרחבות היקף עמדות הטעינה (הציבוריות והפרטיות).
סוגי חיבורים לעמדות טעינה – שאלות נפוצות
- איזה סוג חיבור נפוץ ביותר בעמדות טעינה ציבוריות בישראל? Type 2 הוא הנפוץ ביותר.
- האם אוכל לטעון רכב עם חיבור Type 1 בעמדה עם חיבור Type 2 בישראל? כן, אבל רק בעזרת מתאם מיוחד.
- האם כל רכב חשמלי הנמכר בישראל תואם לעמדות הטעינה הציבוריות בארץ? כעקרון כן, אך לא בהכרח לכולן.
- איך ניתן לטעון רכב טסלה בעמדות טעינה ציבוריות בישראל? רכבי טסלה יוצאי דופן, בכך שיש עבורם סוג חיבור מיוחד והם נועדו להיטען בעיקר ברשת תחנות טעינה ייעודית ומהירה של החברה (Tesla Supercharger). אך ניתן לטעון רכבים אלה גם בתחנת טעינה מהירה רגילה, עם מתאם מיוחד. ראו בהרחבה: האם ניתן להטעין טסלה בכל עמדת טעינה?
- כמה עולה התקנת עמדת טעינה ביתית בישראל עם החיבורים השונים? עמדות הטעינה הביתיות הן לרוב עמדות AC והתקנתן תעלה סדר גודל של 4,000-5,000 ש"ח. אם רוצים להתקין עמדות מהירות, המחיר יהיה 6,000-8,000 ש"ח ויותר. המחיר תלוי גם בדרישות הלקוח ובתנאי המקום.
לסיכום
- מבחינת סוגי חיבורים לעמדות טעינה לרכבים חשמליים, Type 2 ו-CCS הם השמות העיקריים שכדאי לכם להכיר ולזכור. אם תרכשו רכב חשמלי חדש, הוא יהיה תואם לסוגי החיבור היותר מודרניים. ברכישת רכב חשמלי משומש, תבררו כמובן את היבט החיבורים מראש וחשוב להעדיף את היותר חדשים.
- לרכישת עמדות טעינה איכותיות עם החיבורים המתאימים לשוק הישראלי ולכל שאלה,
- צרו קשר בהקדם ומומחה שלנו ישמח לסייע.