עולם הרכב הוא עולם מורכב מאוד מבחינה טכנית ותחום הרכב החשמלי לא שונה מבחינה זו. אך במבט על, זה פשוט: יש רכב חשמלי מלא ויש "רכב היברידי" (חצי חשמלי). לא מעט בעלי רכב חשמלי מכירים זאת היטב ואישית, מאחר שבישראל נמכרים יותר רכבים היברידיים מאשר חשמליים מלאים. 67% ממסירות הרכבים החשמליים בישראל באפריל 2025 היו של רכבים היברידיים (נתוני איגוד יבואני הרכב). אז אם אתם בין הרבים שלא מכירים מקרוב את הנושא המעניין של רכב היברידי, המאמר שלפניכם יעזור לכם "להיכנס לעניינים" במהירות:
מהו רכב חצי חשמלי?
בשנת 1997 נכנס לשוק הרכב דגם חדש, שהיה הראשון בייצור המוני מסוג מסקרן: "רכב היברידי". זה היה טויוטה פריוס, שבהמשך הפך לאחד הרכבים הבולטים והפופולריים מסוגו בעולם. וכך זה נראה מתחת למכסה המנוע:
במבט מקרוב, תוכלו לזהות בצד שמאל מדיד גובה שמן מנוע (עם ידית צהובה), סעפת יניקת אוויר למנוע, קופסת מסנן האוויר שמתחברת אליה ועוד. בקיצור – מנוע בעירה פנימית רגיל (של רכב מבוסס דלק) וכל הקשור בו. אבל בצד ימין תוכלו לראות… עוד מנוע! אז מה אנחנו רואים כאן בעצם?
סוגי הרכבים ההיברידיים (חצי חשמליים) הם:
Hybrid Electric Vehicle (HEV) – רכב חשמלי היברידי "רגיל" – מבוסס על מנוע בעירה פנימית ולצידו סוללה קטנה ומנוע חשמלי שמסייעים לו. ברכב זה לא ניתן לטעון את הסוללה באופן חיצוני. במקום זאת, היא נטענת באופן שוטף, באמצעות גנרטור שמחובר למנוע הרגיל ובאמצעות בלימה רגנרטיבית. מערכת זו יעילה יותר מרכב עם מנוע בעירה פנימית בלבד, מאחר שהיא מאפשרת לרכב לפעול על חשמל בלבד במהירויות נמוכות. טויוטה פריוס שראיתם כרגע בתמונה הוא רכב מסוג היברידי רגיל.
Plug-in Hybrid Electric Vehicle – PHEV – רכב חשמלי היברידי נטען (פלאג-אין) – רכב שמונע באופן רגיל באמצעות חשמל ורק כשהחשמל נגמר הוא עובר באופן אוטומטי להנעה באמצעות דלק. אם כי לרוב, המעבר לא יתרחש ממש כשהסוללה ריקה. אלא ברמת טעינה מינימלית של 20% בערך, בכדי להאריך את חיי הסוללה. רכב היברידי נטען ניתן לטעון חשמלית בתחנת טעינה וגם לתדלק בתחנת דלק. לכן הוא אינו תלוי רק בחשמל (כמו רכב חשמלי מלא) ואינו תלוי רק בדלק (כמו רכב בנזין רגיל). אלא מספק את הגמישות, להיעזר בשני מקורות האנרגיה האלה ביחד או בנפרד.
ישנו סוג נוסף של רכב היברידי בשם EREV או REEV (היברידי עם "מאריך טווח") שנפוץ הרבה פחות – נסביר עליו בקצרה בהמשך.
לפניכם השוואה תמציתית, בין רכב היברידי רגיל, רכב היברידי נטען (פלאג-אין) ורכב חשמלי מלא:
רכב היברידי רגיל | רכב היברידי נטען | רכב חשמלי מלא | |
טווח חשמלי | קצר מאוד (2–5 ק"מ) | בינוני (30–100 ק"מ) | ארוך ותלוי בגודל הסוללה (400–700 ק"מ) |
טווח כללי | ארוך מאוד (600-1,000 ק"מ) | ארוך מאוד (600-1,000 ק"מ) | ארוך ותלוי בגודל הסוללה (400–700 ק"מ) |
מחיר רכישה | נמוך יחסית | בינוני | גבוה |
עלויות תפעול | נמוכות יחסית | נמוכות מאוד בנסיעות קצרות, בינוניות בנסיעות ארוכות | נמוכות מאוד |
תחזוקה | עלות בינונית | יקר יותר | זול (פחות חלקים נעים) |
ביצועים | טובים (אבל פחות מרכב בנזין) | טובים-גבוהים | גבוהים (האצה מיידית) |
השפעה סביבתית | פליטת מזהמים בינונית. רכב שקט למדי. | פליטת מזהמים נמוכה מאוד. שקט לפרקי זמן ארוכים יותר (תודות לשימוש רב יותר בחשמל) | אפס פליטות. שקט לגמרי. |
נוחות שימוש | לא דורש טעינה | דורש טעינה תקופתית | דורש טעינה תכופה |
שיקולים כלכליים ברכישת רכב חצי חשמלי
ניתוח הכדאיות הכלכלית של השימוש ברכב מסוג מסוים, עשוי להיות מאתגר למדי. לא כל שכן, כאשר מדובר על רכב שמשלב שני סוגים. מעבר להיבטים הכספיים שציינו בטבלה שלמעלה, אלה עוד כמה נקודות שיבהירו את התמונה:
- מחיר רכישה – אם נסדר סוגי רכבים לפי עלויות רכישה, מהזול ביותר ליקר, נקבל: רכב בנזין (הזול ביותר), היברידי רגיל, היברידי נטען וחשמלי מלא (היקר ביותר).
- תמריצים – בתור סוג של רכב "ירוק", גם רכב היברידי עשוי לזכות את בעליו בהטבות ותמריצים, אם כי פחות מאשר ברכב חשמלי מלא. הכוונה למס קנייה מופחת, הנחות באגרות רישוי והטבות בשווי שימוש בליסינג (לעובדים שמקבלים רכב היברידי מהעבודה).
- עמדות טעינה והשיקול הכספי – רכב היברידי נחשב פתרון נוח, עבור מי שאין להם גישה לעמדת טעינה ביתית. אך עמדות כאלה נפוצות מאוד ובבניינים חדשים התשתית עבורן משתדרגת בהדרגה (בעקבות תקנות חדשות מ-2023 ולא רק). עבור מי שיש לו אפשרות טעינה ביתית, רכב חשמלי מלא הוא המשתלם ביותר.
- חסכון בדלק – רכב היברידי חוסך בהוצאות השוטפות על דלק ביחס לרכב בנזין.
עוד על צריכת הדלק
מה ההבדל מבחינת צריכת הדלק, בין רכב היברידי רגיל להיברידי נטען? רכב היברידי רגיל צורך פחות דלק מרכב בנזין רגיל. זאת, במיוחד בנסיעה בעיר. נסיעה כזו מתאפיינת במהירויות נמוכות ועצירות מרובות והעצירות מספקות הזדמנות להפיק חשמל רב ממנגנון הבלימה הרגנרטיבית. ברכב היברידי נטען המנוע החשמלי גדול יותר וגם ניתן לנסוע על חשמל בלבד למרחק יותר גדול. לכן, היברידי נטען הוא החסכוני ביותר מבחינת צריכת הדלק.
דגמי רכב חצי חשמלי – מה זמין לרכישה?
היצע הרכבים החצי חשמליים בישראל רחב ומתרחב. כולל ובמיוחד תודות לכניסת דגמים סיניים רבים (נכון למאי 2025). למשל צ'רי אריזו 8 פלאג-אין. דגמים אלה הם לעתים גרסה היברידית של רכב חשמלי מלא. למשל BYD Seal U DM-i, בשונה מהחשמלית המלאה BYD Seal. בנוסף לסיניות, יש בארץ גם מבחר דגמי היברידיות מיצרנים בולטים ממדינות נוספות מהמזרח הרחוק, מאירופה ומארה"ב. אלה כמה דוגמאות בולטות לכך: טויוטה קורולה היברידית, יונדאי טוסון היברידית, מאזדה 3 היברידית, קיה נירו היברידית, פולקסווגן טיגואן היברידית, שברולט טראקס היברידית ומרצדס GLA היברידית.
מהו "מאריך טווח”?
עוד רכב היברידי שזמין כיום לרכישה בארץ הוא ליפמוטור C10 REEV, שהוא גרסה של C10 החשמלית המלאה. ראשי התיבות REEV בשם הדגם הם Range Extender Electric Vehicle. למה הכוונה ב"מאריך טווח" (Range Extender)? זהו למעשה סוג רכבים היברידיים שלישי, נדיר יחסית. הזכרנו בהתחלה שיש רכב היברידי "רגיל" (Hybrid Electric Vehicle) ורכב היברידי נטען (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). כעת אנו מדברים על Range Extender Electric Vehicle (ראשי תיבות REEV) או Extended Range Electric Vehicle (ראשי תיבות EREV). זהו סוג רכב חשמלי עם מנוע בנזין קטן, שלא מניע את הגלגלים, אלא מטעין את הסוללה כשהיא מתרוקנת. כך הרכב ממשיך למעשה לנסוע על חשמל גם כשהטעינה הרגילה של הסוללה נגמרת. בכך, מנוע הבנזין למעשה מאריך את טווח הנסיעה.
לסיכום
רכב חשמלי היברידי רגיל (Hybrid Electric Vehicle) משתלם במיוחד אם אתם מחפשים חיסכון בדלק, אמינות ותחזוקה פשוטה. הוא מתאים במיוחד לנסיעות עירוניות או בינעירוניות קצרות, בלי צורך בטעינה חיצונית.
רכב חשמלי היברידי נטען (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) משתלם במיוחד כאשר יש לכם אפשרות לטעינה עם עמדת טעינה ביתית או בעבודה. הוא מתאים בעיקר לנסיעות יומיות קצרות על חשמל, עם גיבוי של מנוע בנזין לנסיעות ארוכות יותר.