התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

במקום להיות מוטרד לגבי תדלוק הרכב ולבזבז על כך זמן באופן קבוע, האם לא היה נחמד יותר, לקום בבוקר תמיד עם "מיכל מלא"? זהו אחד מהיתרונות השימושיים של רכבים חשמליים, אשר הופכים אותם לפופולריים כל כך. כיצד משיגים זאת? על ידי התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי.

עמדות טעינה ביתיות הן עמדות "איטיות" (AC), אך זהו סוג עמדות מצוין עבור שימוש פרטי שוטף. ואכן, כבר בתחילת 2024, סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גילה כי 88.2% מבעלי הרכבים החשמליים טוענים באמצעות עמדת טעינה ביתית. מצב זה אופייני בכלל ברחבי העולם. בארה"ב למשל, שוק עמדות הטעינה הביתיות צפוי לצמוח ב-32.8% בשנה בממוצע, בין 2024 ל-2032 (לפי Global Market Insights). במונח טעינה ביתית, אנו מתכוונים גם לטעינה בבניינים משותפים. 

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית פרטי 

רוב ההיבטים של התקנת עמדות טעינה, רלוונטיים בכל סוג התקנה. למשל בחירת מיקום נוח מבחינת חניית הרכב ליד העמדה או זמינות תאורה במקום. אך התקנת עמדת טעינה בבית פרטי, היא פעמים רבות קלה יותר מאשר התקנתה בבית משותף. הסיבה לכך פשוטה – בבית פרטי שלכם, הכל בשליטתכם. 

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף

התקנת העמדה בבניין מגורים היא מורכבת יותר אבל בהחלט אפשרית ונפוצה. בהתקנת עמדת טעינה בבניין משותף, עשויים להיות חילוקי דעות ואפילו חוסר הסכמה בין הדיירים על נחיצות התקנת העמדות. יש היבט של חיבור למערכת החשמל המשותפת, החלטה על אופן תיעוד הצריכה ותיאום התשלום עליה. כמו כן, יש לעתים גם מחלוקות והתלבטויות, שנובעים מכך שחניות עשויות להיות משותפות או רשומת בטאבו על שם דיירים מסוימים. אם החנייה רשומה על שמכם בטאבו, תצטרכו רק להודיע לוועד 45 יום מראש ואז תוכלו להתקין את העמדה. 

אם אתם גרים בקומה גבוהה, שעון החשמל שלכם יהיה רחוק מהעמדה ויחייב  העברת כבלים ארוכים. בכדי לפשט זאת, אפשר לחבר את העמדה למונה החשמל של הבניין עם מונה משלה. בהמשך תתקזזו מול הוועד. 

אם זו חנייה לכל הדיירים, התקנת עמדת הטעינה תהיה עבור כולם. אך היא תתאפשר רק לאחר אישור מהוועד וגם אישור של לפחות 2 שליש מהשכנים. 

שלבי התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

בדרך כלל ובמבט על, התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי תעבור דרך השלבים הבאים: 

🔍 – בדיקת התשתית – חשוב לעשות בדיקה מקדימה לפני ההתקנה, בכדי להבין מה התשתית שבה הולכים להתקין את העמדה ולוודא שיש תשתית מתאימה. בבניינים חדשים עשויה להיות תשתית מיוחדת לעמדות טעינה, אך זה עדיין לא המצב הנפוץ. הבדיקה המקדימה גם מאפשרת להעריך כמה תעלה ההתקנה, בהתחשב במורכבות ההתקנה. חשוב להדגיש, שיש פרמטרים רבים שמשפיעים על כך. לכן חיוני לצמצם מראש הפתעות ואי נעימויות. דוגמאות בולטות במיוחד לנקודות שנבדקות בשלב זה, הן האם דרושה חציבה? ומה המרחק מלוח החשמל למיקום עמדת הטעינה? הבדיקה המקדימה מבוצעת על ידי חשמלאי מוסמך ומקצועי.

📄 – מתן הצעת מחיר – הצעת המחיר תפרט את המרכיבים השונים של החומרים והעבודה. כך תוכלו להבין בדיוק לא רק כמה תשלמו, אלא גם על מה בדיוק תשלמו. 

👍 – אישור בעל הדירה – במידה והכל מקובל על בעל הדירה או הדיירים בבניין, ההצעה תאושר וניתן יהיה להתקדם לביצוע העבודה.

👥 – תיאומים ופעולות נוספות שעשויות להידרש – כגון השגת אישור מוועד הבית. במקרים מיוחדים עשויה להידרש גם התקנת קו חשמל נוסף (כאשר תשתית החשמל הנוכחית לא תעמוד בעומס הצפוי או שתידרש התקנת תשתית תלת פאזית או שיש מרחק רב בין מיקום העמדה ללוח החשמל). 

👷‍♂️ – ההתקנה עצמה – כעת טכנאי יתקין את עמדת הטעינה, בתהליך שייקח כמה שעות. ההתקנה תכלול את כל הדרוש לשם פעילות תקינה, עמידה בדרישות הבטיחות וסידור אסתטי של העמדה. 

👌 – בדיקה סופית – בידי חשמלאי מוסמך ומקצועי. 

חשוב: התקנה על ידי חשמלאי מקצועי מבטיחה שתקבלו ראש שקט, תדעו שההתקנה בטיחותית וגם עובדת היטב. כמו כן, חשוב לזכור שהאחריות על העמדה תלויה בהתקנה על ידי חשמלאי מוסמך.

עוד על התשתית הנדרשת, להתקנת עמדת טעינה פרטית

כל התקנה שונה, בגלל המורכבות והתשתית השונה שיש בין אזור התקנה אחד לשני. כפי שציינו קודם – בדיקה מקדימה של חשמלאי תעזור לדעת כמה ההתקנה תעלה ולהימנע מהפתעות ואי נעימויות. היבט חשוב בהקשר זה, שכדאי להבין אם אתם שוקלים התקנת עמדת טעינה, הוא חד פאזי לעומת תלת פאזי. זה מתחיל מכך שבודקים, האם יש במקום תשתית חד או תלת פאזית, שמשליכה על מהירות הטעינה שתקבלו בפועל. בתשתית חד פאזית ניתן להוציא מהמטען 7.4 קילוואט ובתלת פאזי 22 קילוואט. בכל מקרה, קצב הטעינה המרבי נקבע על ידי הספק המטען הפנימי ברכב (onboard charger). הספק זה שונה בין טעינה חד פאזית לתלת פאזית וערכו בדרך כלל 22 עד 3.68 קילוואט (מעוגל פעמים רבות ל-3.6 או 3.7). ראו: האם צריך תשתית תלת פאזית לעמדת הטעינה?

אגב, התשתיות בבניינים אמורות להתאים בהדרגה יותר ויותר לעמדות טעינה. ב-2023 נכנסו לתוקף תקנות, שמחייבות תשתית לעמדות טעינה לרכב חשמלי, בבנייני מגורים חדשים שבהם 6 יחידות דיור ומעלה.

התקנת עמדת טעינה ביתית – השקעה שמחזירה את עצמה

סיבה מרכזית של אנשים פרטיים לעבור לרכב חשמלי, היא האפשרות לחסוך בהוצאות השוטפות על הרכב. ואכן, רכב חשמלי משפחתי מספק חיסכון של כ-3,700 ש"ח בשנה ביחס לרכב מבוסס מנוע בעירה פנימית (רכב רגיל / רכב בנזין). כך מצא מחקר של המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, אשר פורסם בינואר 2025.

הטעינה הביתית חוסכת טעינה ציבורית יקרה יותר, במיוחד ביחס לטעינה בעמדות ציבוריות מהירות. היא גם מספקת חסכון בזמן, שבעצמו עשוי להתבטא בכסף (למשל לגבי נסיעות לצורך עבודה). 

כמו כן, העמדות הן מוצר פשוט וחזק יחסית שלא דורש תחזוקה משמעותית. מספיקה בדיקה ויזואלית, אשר תוכלו לעשות ממילא כאשר אתם מטעינים את הרכב. מבט מהיר יספיק, בכדי לראות אם יש נזק כלשהו לעמדה או לכבלים. 

כמה ההתקנה עולה? מידי נציג מחירון ממחיש לדוגמה. בינתיים ובתמצית: עלות התקנה פשוטה של עמדת טעינה ביתית מתחילה מסדר גודל של 1,500-2,000 ש"ח. בהתקנות מורכבות יותר, המחיר עשוי להיות 5,000-7,000 ואפילו יותר.

עמדת טעינה דגם BARAK ישראוולט
עמדת טעינה דגם BARAK ישראוולט

מחירון להמחשה 

זוהי דוגמת מחירון, אשר תסייע להבין מה כלול בעלויות התקנת עמדת טעינה ביתית: 

רכיבהתקנה פשוטההתקנה בינוניתהתקנה מורכבת
כבלים54 ש"ח140 ש"ח250 ש"ח
מפסקים315 ש"ח400 ש"ח540 ש"ח
אביזרים135 ש"ח135 ש"ח135 ש"ח
תעלות200 ש"ח400 ש"ח
ארונות810 ש"ח990 ש"ח
עמוד תומך900 ש"ח
חריגים (כחפירות ועבודות גובה)225 ש"ח1,000 ש"ח1,800 ש"ח
תוספות (בדיקת חשמלאי, מונה דיגיטלי, חבילת התקנת לוח פיצול מונים חברת חשמל) 720 ש"ח1,080 ש"ח2,880 ש"ח
סה"כ1,450 ש"ח3,765 ש"ח7,895 ש"ח

היבטי בטיחות וביטוח 

מאחר שעמדת טעינה היא מוצר חיוני שלא רוכשים או מתקינים בכל יום, ברור שתחשבו גם על הגנתה. מענה בסיסי לכך, עשויה לספק התקנת מעצורי חניה או עמודי חניה להגנה פיזית של העמדה.

מה לגבי סכנת שריפה? למרות שסוללת הרכב החשמלי היא במתח גבוה, כאן מדובר על טעינה איטית. טעינה כזו מעמיסה פחות על מערכות החשמל. בכל מקרה – סכנת שריפה לא צריכה להטריד אתכם, אם מקפידים על התקנה מקצועית של עמדה תיקנית. מעבר להתקנת העמדה עצמה, ניתן כמובן לשלב אמצעי גילוי אש, התראה וכיבוי אוטומטי במקום שבו העמדה מותקנת. אמצעים כאלה מקובלים למשל בחניונים תת קרקעיים. מצלמות אבטחה עשויות לפתור בגישה דומה, את החשש מגניבה או וונדליזם. 

ביטוח לעמדה הוא לא חובה. אך הוא מומלץ ועשוי להשלים את התמונה, מבחינת היערכות לשמירה על העמדה. 

עמדת טעינה דגם OR
עמדת טעינה דגם OR

תשובות לשאלות נפוצות, על התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

  • שמעתי שאפשר להטעין היישר משקע החשמל הביתי הרגיל! אז למה לי להתקין עמדת טעינה? נכון, אפשר להטעין באמצעות "כבל טעינה נייד לרכב חשמלי” (מכונה “כבל סבתא”). אך זהו אופן טעינה שנועד רק למקרי חירום ולטעינה רצופה למשך שעתיים לכל היותר. זה בהחלט לא פתרון מומלץ להטענה קבועה, איכותית ובטוחה. טעינה כזו היא גם איטית במיוחד וללא היכולות המתקדמות שמציעה עמדת טעינה.
  • מה לגבי אחריות? – ישראוולט מציעה 36 חודשי אחריות מקיפה על עמדות הטעינה!
  • האם אפשר להתקין עמדת טעינה גם בחניון תת-קרקעי? – כן. התקנה בחניון תת-קרקעי תדרוש לקחת בחשבון עוד כמה היבטי תקשורת וקליטה. הסיבה לכך היא שחניונים הם בעלי צפיפות גבוהה יחסית של בטון ומתכת. נקודה זו עשויה להפריע לקליטה, אך יש לכך פתרונות טובים.
  • האם עמדת הטעינה הפרטית מסוגלת להתחבר למערכת סולארית? כן, אבל חשוב להבין כיצד. עמדת הטעינה זקוקה לאספקת מתח והיא לא מתחברת ישירות לפאנל סולארי. אלא המערכת הסולארית תתחבר למערכת החשמל הכללית שלכם, שממנה ניזונים צרכני החשמל השונים. כולל עמדת הטעינה. במילים אחרות – עמדת טעינה פרטית ומערכת סולארית יכולות "לעבוד ביחד" ובכך לסייע להשגת חסכון כספי בשני אופנים. אבל אלה עדיין שתי מערכות נפרדות.  
  • האם מותר הלכתית להשתמש בעמדת טעינה בשבת? – התקנת עמדת טעינה פרטית היא בחירה טובה גם לשומרי שבת. מותר לחבר לעמדה רכב חשמלי לפני השבת ועמדות הטעינה מאפשרות להגדיר מראש זמני טעינה. הטעינה תימשך בשבת ותסתיים באופן אוטומטי. כך תוכלו לטעון בזמנים הנוחים לכם והזולים ביותר. ראו: טעינת רכב חשמלי ושמירת שבת – איך זה הולך ביחד?
  • האם צריך היתר בנייה לעמדת טעינה? לא. לפי חוק התכנון והבנייה זהו "פריט עזר" שפטור מכך. 
עמדת טעינה KEREN לרכב חשמלי
עמדת טעינה KEREN לרכב חשמלי

מילים אחרונות

לסיכום – התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי מומלצת לבעלי רכבים, איננה מסובכת מדי והיא משתלמת ומחזירה את עצמה. וכפי שציינו וחשוב לזכור – עלות ההתקנה עשויה להשתנות מאוד בהתאם לנסיבות המיוחדות של התשתית אצלכם. אך קל לברר זאת מראש, בעזרת בדיקה מקדימה על ידי חשמלאי מוסמך. צריכים התקנת לעמדת טעינה ? צרו עימנו קשר!

כותב המאמר

קרא עוד

מנכ"ל ומייסד ישראוולט – יזם, איש של אנשים ומאמין גדול באנרגיה ירוקה ובפתרונות טעינה אמינים, איכותיים ובטוחים.

צריכים עמדת טעינה לרכב? השאירו פרטים!

מאמרים שעושיים לעניין אותך

צרו קשר והתחברו
לעתיד החשמלי

דברו איתנו *2604

צרו קשר והתחברו לעתיד החשמלי

צוות ישראוולט כאן לכל שאלה, ייעוץ או תמיכה. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דברו איתנו: *2604

צריכים עמדת טעינה?
השאירו פרטים!